2018 Cannes Film Festivali’nde Belirli Bir Bakış Ödülü’nü kazanan Ali Abbasi’nin yönettiği “Sınır” filmi hakkında yazılan eleştiri yazılarını sizin için derledik. İyi okumalar…




1-Sınır: Kalıpların Ötesinde

Ecem Şen’in yazısı için tıklayın – FilmLoverss

“İnsanlar tarafından zarar görmüş bir ırkın var olma mücadelesinin içinde konum almak, mütemadiyen bir öteki olma hissiyle boğuşmanın ardından kimlik bulabilmenin verdiği iç huzur, kişinin -trol veya insan- karşısındaki topluluğu tümden kötü kabul etmesinin yol açacağı durumlar ve tümden bir reddedişin ya da kabul edişin imkânsızlığı gibi sorgulamaların ışığında Sınır, ulaşmak istediği noktayı izleyicisine başarıyla aktarabilen bir film.”

2-Çirkin, tuhaf, farklı ya da hiçbiri!

Şenay Aydemir’in yazısı için tıklayın – Gazete Duvar

“Ali Abbasi, Fars masallarını, Latin edebiyatını ve yakın dönem İskandinav sinemasının gerçeküstü anlatı formunu ustaca bir araya getirerek hem güncel politik sorunlara hem de insanlık hallerine dair tutarlı bir dil çıkarıyor ortaya.”

3-‘Sınır’da yaşayanlar

Mehmet Açar’ın yazısı için tıklayın – Habertürk

“Tina’nın Vore’nin kendinden sakladığı dolabın kapağını açtığı anda kutunun içinde karşısına çıkan sürpriz de çarpıcı… “Sınır” özellikle bu sahnesi itibarıyla David Lynch’in “Eraserhead”i gibi sıra dışı, tuhaf filmleri de getiriyor akla. Ne var ki, tam da filmin, “Gir Kanıma”da olduğu gibi toplum dışı kalan iki insanın sevgi ilişkisi üzerinden gelişeceğini düşünürken gerçekten beklenmedik şeyler olup bitmeye başlıyor. “Sınır” nerdeyse tür değiştirerek, polisiye ve fantezi kulvarına giriyor…”

4-İnsanlar, insansılar ve hayvanlar

Cüneyt Cebenoyan’ın yazısı için tıklayın – Birgün

“‘Sınır’ın başka festivallerde kazanılmış 20’ye yakın ödülü var. ‘Sınır’ iyi bir film. İnsan olmanın esasına değin sorular soruyor. Bu film de, tıpkı geçen haftanın ‘İçerdekiler’i gibi. Fakat film o kadar tuhaf bir çifti anlatıyor ki, insanın kendisini onlara yakın hissetmesi neredeyse olanaksız.”

5-‘Sınır’dan yükselen tuhaflığın kokusu

Aslı Ildır’ın yazısı için tıklayın – Diken

“İran asıllı İsveçli yönetmen Ali Abbasi’nin, ‘Let The Right One In’romanıyla tanıdığımız John Ajvide Lindqvist’in bir öyküsünden uyarladığı ‘Sınır’; fantastik, polisiye, gerilim ve body-horror türleri arasında gezinen, sıradışı bir ‘büyüme öyküsü’. Cannes Film Festivali’nin Belirli Bir Bakış bölümünden ödülle dönen film, altıncı hissi güçlü bir güvenlik görevlisi olan Tina’ya odaklanıyor. En az kendisi kadar ‘tuhaf’ bir yabancıyla karşılaşan Tina, bu yabancı sayesinde yıllar boyunca kendisinden gizlenen gerçek kimliğini keşfediyor, bu keşifle beraber büyüyor ve özgürleşiyor.”

6-Bambaşka Bir Aşk Hikayesi: Border

Valerii Ege Deshevykh’in yazısı için tıklayın – Arakat Sanat

“Spoiler kısmını en sona saklayarak, filmi beğendiğimi ve bence, sinemada ilginç tatlar arayan herkesin denemesi gerektiğini düşünüyorum. Akademi ödüllerindeki Oscar adaylığını fazlasıyla hak eden film, içerisindeki sevişme sahnesiyle de uzun yıllar aklımdan çıkmayacak bir garipliğe imza attı. Daha önce böyle bir sevişme sahnesi yapılmadı, izlemediniz.”

7-Border: Önemli Olan İnsan Olmak

Burak Sen’in yazısı için tıklayın – Pera Sinema

“Gir Kanıma (Låt den rätte komma in) gibi yaratıcı ve sarsıcı bir vampir hikâyesini üreten isim John Ajvide Lindqvist’in eserinden uyarlanan Border; hikâyesini öylesine gerçek bir biçimde veriyor ki anlattığı şeye sizi inandırıyor. Bu inandırıcılığındaki en büyük paylar ise Tina’nın kişiliğine; personasına yolculuğuyla birlikte yan hikayesinde yürüttüğü polisiye janra.”

8-‘Sınır’ları aş da gel…

Uğur Vardan’ın yazısı için tıklayın – Hürriyet

“Film, sonlara doğru motivasyonunu yer yer kaybetse ve kendi içinde ikna edici olmaktan bir parça uzaklaşsa da genel toplamda etkileyici olmayı başarıyor. Tina’da Eva Melander’in, Vore’de de Eero Milenoff’un ağır makyaj eşliğinde son derece inandırıcı karakterler ortaya koyduğu ‘Sınır’, ayrıca Cronenberg tadı taşıyan bölümleriyle de dikkat çekiyor. Özellikle tuhaf bir seks sahnesi var ki, ‘sinema tarihine geçecek türden’ tanımlamasını hak ediyor.”

9-2018’in çok ödül kazanmış, en ilginç ve özgün filmlerinden “Sınır” gösterime giriyor

Sungu Çapan’ın yazısı için tıklayın – Cumhuriyet

“Ali Abbasi’nin senaryosunu yazar Lindqvist ve Isabella Eklöf’le birlikte yazarak yönettiği “Sınır”, İskandinav mitolojisindeki malum trol kavramını ele alıp fantastikle günümüz gerçeklerini harmanlayıp kaynaştırarak seyirciyi baştan sona kuzey kültürüne özgü doğaüstü öğelerle ve polisiye motiflerle bezenmiş, gizemli bir “kara film” atmosferine sokarak koltuğuna mıhlayan, konusu kadar çarpıcı görselliği (kamera Nadim Carlsen), Christoffer Berg- Martin Dirkov imzalı müzikleriyle, en önemlisi özel efekt ve makyaj tasarımlarıyla da iz bırakan, görülesi, yaman bir çağdaş peri masalı çeşitlemesi.”

10-İnsan mısın?

Murat Erşahin’İn yazısı için tıklayın – sinemamuzik.com

“‘Gerçeküstü oluşların, ayakları son derece yere basan sahicilikle buluştuğu öyküde, müthiş makyaj altında oynayan başrol oyuncusu Eva Melander döktürüyor! Eero Milonoff oyuncu kadrosunun bir diğer önemli ismi. Kara film geleneğini, politik ve sosyal oluşlara, aşk öykülerinin belki de en hakikisine, gerilimin ve erotik olanın sınırlarına doğru kaydıran cesur hikâye, alkışı hak ediyor.”

11-Ayakkabının içindeki taş gibi

Olkan Özyurt’un yazısı için tıklayın – Sabah

“Film ilerledikçe karşıtlıkların sınırında dolaşırken ve derinden derine normal nedir diye sorgularken bulabiliyorsunuz kendinizi. Eva Melander Eero Milonoff’un muhteşem performanslarıyla taçlanan film açıkçası Lars Von Trier’nin “Film dediğin ayakkabının içindeki taş gibidir” sözünün sinemadaki karşılıklarından biri. Üstelik o taşın verdiği rahatsızlık anlık değil, derinden derine…”

12-Vizyonda bu hafta: İskandinav trolleri

Mehmet Erduğan’ın yazısı için tıklayın – Independent Türkiye

“2018 Cannes Film Festivali’nde Belirli Bir Bakış Ödülü’nü kazanan, 2019 Oscar Ödülleri’nde Yabancı Dilde En İyi Film kategorisinde İsveç için aday gösterilen, 38. İstanbul Film Festivali’nin Uluslararası Yarışma bölümünde seyretme imkanı bulduğum Sınır, fantastik unsurlar taşısa da, yazarın fantastik dünyasından çıkıp yaşadığımız dünyadaki entrikaların içinde vücut bulan karakterler insana gerçekmişçesine yeni bir canlı türü keşfetme heyecanı sağlıyor.”

13-“Sınır”daki Azınlıklar

Gözde Güven’in yazısı için tıklayın – Beyazperde

“İlk bakışta, gerek teknik unsurları, gerekse anlatım stratejisiyle tipik bir Nordik kara film örneği gibi görünen Sınır, Dünya’nın öte yanından, Doğu’dan esen rüzgarla beslenen ve giderek politik bir zemine kayan azınlık olgusunu, sinemada nadir rastlanacak bir üslupla irdeleyen bir yapım.”

Comments

comments